Want your
own Fotopage?








 
Ahmad Syahir

By: Ummi Syahir

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Friday, 8-May-2009 07:56 Email | Share | | Bookmark
Homemade Sardin

 
 
 
Masa jalan2 kat rumah Cik Mat Gebu....terjumpa resepi homemade sardin ni. Nampak mcm senang je nak buat... Bahan2 pn senang cari...apalagi ummi pn beli la ikan sardin 1 kilo....ikut cara yg CMG dah berikan. So ini la hasilnya.....rasa mcm beli sardin tin ayam brand tu... tak caya cuba buat.....freshhhhhhh lagi....tanpa bahan pengawet... timer kasih bebyk CMG...pas ni tak yah beli sardin tin dah...buat sendiri lg sedapppp......resepi ...nnti2 ummi tepek yeee...atau leh pegi umah CMG je.....





Dinner malam tu ummi buat la sambal sardin nihhh...sayur plak tumis je petola sama itu mushroom...




Wednesday, 29-Apr-2009 12:00 Email | Share | | Bookmark
Pagi yg berkabus....

 
 
Ini adalah pemandangan dihadapan rumah ummi...tetiba rase mcm kat cameron highland plak...sebab....ada kabus yg teballllll... ms gambar ni ummi ambik dah dekat 7.30 pg...




Tuesday, 28-Apr-2009 03:36 Email | Share | | Bookmark
Kuih keria aka kuih gelang

 
Pertama kali sebenarnya ummi buat kuih keria ni.... kuih muih traditional melayu kegemaran ummi. Ambilk resepi dr myresipi...terima kasih kepada tuan empunya resepi.Tak la susah sgt nak membuatnye....cuma rajinnnn kena ada... keledek yg dah dikupas ummi masak je dlm pressure cooker...20 minit...siap...tumbuk2....lecek2...letak tepung...so bleh la buat gelang2 tu...





Tapi bab menyira gula....ummi failll....gula tak baper nk melekat ...mcm boleng jek..frust btul.. ..tapi tak ape la...selesai gak kuih ni dikerojakannnn... .utk resepi ni mmg sedang elok je adunan tepung dan keledek tu...sedappppp...






Thursday, 16-Apr-2009 12:00 Email | Share | | Bookmark
Green.....green...

daun bawang/kucai....?
kemumu
 
View all 4 photos...
Pokok2 sayuran ni sumer bukan ummi tanam tau... gambar2 ni diambil dari kebun sayur kat rumah jiran sebelah rumah aka abang ummi.....hahahahaaa





Rajin suggh abg dan kakak ipar ummi ni bercucuk tanam...tengok la hasilnya. Ummi ni tumpang sekaki je...sbb bila dapat hasil...dorang ada gak huluuuuuqqq.... bagi kami rasa...













Tuesday, 14-Apr-2009 03:02 Email | Share | | Bookmark
Kek Sarang Lebah aka Kek Gula Hangus

 
 
Ummi biasa panggil kek ni kek sarang lebah....tp klau dlm bahasa resepi moden skrg dikenali sebg kek gula hangus...hehehe.. Ape2 aje la...janji kek ini ada sarang2 gitew....lubang2...klau tak ada lubang2 tu bukan kek gula hangus la tuuu....

Nak dijadi kan citer...cuti weekend ari tu ummi buat kek ni. Dah lama tul tak buat...tu yg teringin. Sekali buat....bukan sikit....2 adunan terus...sbb kek ni mmg favourite sumer org ...so...nnti nak bagi2 la kat adik beradik lain...Ummi ikut resepi Pn Halimah Anang dr RN.

Bila dah siap bancuh adunan sumer....masuk dlm loyang...bakar. Baru 15 minit bakar...ruang dapur dah berbau hangit...rupanya kek ku sudah melimpah keluar dari itu loyang. adoiiiyaiii...sudah silap masuk loyang daa...terguna loyang kecik pulak ...walhal buat 2 adunan kek...





mmm..nk buat cemana...redhaaa je la.. so terpaksa off oven... kang tak pasal2 meletup lak oven tu...dan kuar kan kek yg blum masak tu... Dlm hati berkata...sure tak jadi la kek ni...rezeki cik tong la nnti... Tp sebelum tu ummi buat eksperimen la dulu.....ne tau kek tu bleh diselamatkan kan ke....janji bleh makan...tak cantik pn x ape la..





Hehehe...cepat2 kukus pulak kek tu ....dan jeng jeng jeng... dia jadi la...tak bantat pun, lembut plak tu....sedap tu sudah semesti nya la. Walaupun sarang2 lebah tu tak menjadi sangat... alhamdulillah...masih boleh dimakan lagi kek ku itu..... .



Rasanye kek ni lebih moist jika dikukus.....tak caya...cuba la buat...

Ini resepinya..


Quote:
Kek Gula Hangus Puan Halimah

1 cwn gula
1 cwn air panas
2 sd besar mentega

* Gula digoreng dgn api sederhana besar. Bila gula dah agak cair masukkan air panas(Bab ni kena hati2 sikit tau! Nanti dia meletop letop. Apa pun tutup api & cepat2 masukkan air panas tadi sambil standby pegang penutup kuali... Lepas tu masukkan mentega kacau sampai mentega tu cair. Ketepikan.

4 biji telor
1 cwn susu pekat
1 cwn tepung gandum
2 sd kecil soda bikarbonat
1 sd kecil esen vanila

Cara2:-
Pukul telor sampai kembang & pekat.
Masukkan susu pekat - Mixer hingga rata
Masukkan tepung & soda bikarbonat yg diayak terdahulu.
Tuang kan esen vanila
last kekali, masukkan gula hangus tadi.

Perap adunan ini selama 3 hingga 4 jam (Bertutup) Untuk mendapatkan sarang yang cantik.

Dibakar selama 60 mnt suhu oven 160 api bawah sahaja. Balance terakhir 11 minit tu pulak api atas & bawah

maklang buat camni:-

maklang msk gula hangus dulu, dah cair masukkan butter...sementara tu maklang siapkan bhn adunan. telur tu maklang pukul ngan whisker dulu bersama susu pekat, pehtu terus campak dlm blender...curahkan tepung skit demi skit dan press...pehtu msk gula hangus then press lagi sehingga adunan sebati...maklang biarkan jer dlm blender bertutup selama 2jam..tu jer...so far so good....elok jer sarang tu sampai ke atas. Biras maklang kata menjadik kek yg maklang buat tu..tak pahit sbb kat psr malam kekadang nampak itam dan pahit.



[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net