Want your
own Fotopage?






 
Ahmad Syahir

By: Ummi Syahir

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 15-Jan-2009 05:59 Email | Share | Bookmark
Puding Kastard Berkuah (Puding Fruit Cocktail)

 
Resepi ni ummi dpt dr RN...sumbangan dari Baya. Dah byk kali gak cuba buat...sedap. Klau disimpan dalm peti sejuk laaagiiiii sedap...... Cara buat dia pun senang je...resepi nanti2 ye..






Ok...ni dia resepi utk puding kastard tu...sori lah...lmbat skit nk tayang kat sini... ...selamat mencuba...


Quote:
Puding Fruit Cocktail

Bahan2 untuk kuah

1 tin susu cair
1 tin besar mix fruit coctail
1/2 cawan air
4 sudu gula
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh tepung custard larutkan dalam air. (tujuan untuk memekat kalau tak masukkan pun tak apa).

Cara

Campurkan semua bahan dan masak diatas api perlahan ( api kuat akan membuatkan susu berkeladak dan tak cantik). Tujuanmasak diatas api hanyalah untuk hancurkan gula dan sebati. Jika rasa gula sudah hancur olehlah tutup api tersebut. Masukkan dalam freezer.

Dan untuk custardnya pula.

1 cawan tepung custard
5 cawan air
1 sudu gula

Cara

Campurkan semua bahan dan masak diatas api sehingga menjadi pekat dan likat, akan perasan yg warnanya akan bertukar dari kuning cair ke kuning yg lutsinar. Setelah masak sudukan kedalam bekas2 kecil seperti bekas lompang, dan sejukkan. Setelah sejuk masukkan dalam adunan pertama, sedia untuk dimakan.
Note: Fruit cocktail ni sedap dimakan sejuk



Quote:
Shima > leh la buat klau teringin...
Zai > ni ummi dah tepek...nnti try buat ye...
Jasmeen > tak pasan td meen tadah pggan.... a'ah...ni puding cocktail...klau makan sejuk2.....nyamannye rase tekak..
Amal > mmm...dah tepek tu resipi nya...jangan tak buat...musim panas mcm skrg ni mmg sedap makan ni sejuk2..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net